Opdracht in zicht? 5 onderbelichte onderwerpen tijdens de onderhandelingen

Gepubliceerd op 05-09-2016
Door Christiaan Hesselink van EasyStaff
 
Als payroll consultant spreek ik dagelijks zelfstandigen die in (verregaande) onderhandeling zijn voor freelance opdrachten. Ik fungeer hierbij als klankbord in de onderhandelingen met de opdrachtgever. Naast de standaard afspraken over de aard van de werkzaamheden, zijn er nog veel andere onderwerpen die vaak niet of te laat aan bod komen. Waar moet je als zelfstandige in de onderhandelingen nog meer rekening mee houden?
 

 
All-in tarief of niet?
 
Als er sprake is van een all-in tarief kunnen eventuele onkosten niet nog apart op de factuur worden gezet. Probeer daarom altijd uit te onderhandelen dat de onkosten nog apart op de factuur komen te staan. De onkosten worden zo bovenop je tarief vergoed en dit levert je een netto voordeel op. Wat als je opdrachtgever toch vast houdt aan een all-in tarief? Bij Freelance Payroll kunnen eventuele onkosten dan ook in het tarief vergoed worden (onbelast). Dit levert je een fiscaal voordeel op, waar je opdrachtgever niets van merkt.
 
Wat is de looptijd van de opdracht?
 
Vaak is het lastig om in te schatten wat de exacte looptijd is van de opdracht. De opdrachtgever laat zich hier niet altijd over uit, om budgettaire redenen. Probeer dit wel zo goed mogelijk helder te krijgen op voorhand, zodat je achteraf niet voor verassingen komt te staan. Denk hierbij aan het tijdelijk zonder opdrachten zitten of eventuele schijnzelfstandigheid. Met Freelance Payroll kun je tussen opdrachten door terugvallen op een ww uitkering. Ook heb je de mogelijkheid om voor een flexibele periode van 5,5 jaar een opdracht uit te voeren, zonder dat je hierbij het risico loopt om als schijnzelfstandige aangemerkt te worden.
 
Wat is de betaaltermijn?
 
Het komt geregeld voor dat opdrachtgevers een betaaltermijn van 30 dagen of langer hanteren. In dit geval duurt het ruim 2 maanden voordat de uitbetaling van je eerste factuur plaats vindt. Dit is een goede reden om op voorhand een tariefsverhoging aan te kaarten, als een soort van renteheffing. Je moet immers langer op je geld wachten. Bij Freelance Payroll is er een optie om het salaris voor te financieren. Je krijgt dan na het indienen van je geaccordeerde urenstaat binnen 3 werkdagen je salaris uitbetaald. Wij wachten vervolgens op uitbetaling van de factuur door de opdrachtgever.
 
Kredietwaardigheid?
 
Weet van tevoren goed met wat voor partij je in zee gaat. Wat is de financiële situatie? Zorg er voor dat je achteraf niet geconfronteerd wordt met eventuele wanbetaling of zelfs geen betaling. Bij Freelance Payroll worden alle opdrachtgevers gescreend op kredietwaardigheid en ben je meteen op de hoogte van de financiële situatie van je opdrachtgever. Je bent zo ook gevrijwaard van eventuele late betalingen, het debiteurenbeheer wordt immers overgenomen.
 
Bepaal een ondergrens
 
Bepaal als zelfstandige goed wat je ondergrens is; wat wil je minimaal bruto/netto van het tarief over houden? In het geval je gebruikt maakt van de Freelance Payroll constructie, kun je meerdere pro forma berekeningen opvragen om zo je bandbreedte voor de onderhandelingen te bepalen.
 
Over Christiaan Hesselink
 
Met ruim 4 jaar ervaring als sales consultant bij EasyStaff, weet ik goed wat er speelt in de markt. Maar ook wat de behoeftes zijn van freelancers en hun opdrachtgevers. Zodra een freelancer zicht heeft op een opdracht, is het mijn taak om dit van begin tot eind in goede banen te leiden. Ik ben hierbij de schakel tussen jou als freelancer en je mogelijke opdrachtgever(s).
 
Ben je momenteel als zelfstandige in onderhandeling met potentiele opdrachtgevers en kun je hierbij advies gebruiken? Ik kom dan graag met je in contact. http://www.payroll-easystaff.nl/
 
Wist je dat je via ZZPBusinessCard 20% korting krijgt op de diensten van EasyStaff? Kijk snel op ZZPBusinessCard
< Terug