Hoe kom ik aan mijn volgende zzp opdracht?

Gepubliceerd op 23-03-2022

Het volgende artikel is misschien wat overbodig voor de doorgewinterde zzp’er. Gezien het aantal nieuwe aanmeldingen van startende zzp’ers en vragen die wij ontvingen leek het ons bij POOQ toch geen overbodige luxe.


Jouw netwerk

Ja hij staat bovenaan, zelfs boven een marktplaats zoals POOQ. Jouw netwerk is nu eenmaal belangrijk bij de zoektocht naar een volgende opdracht. Het onderhouden van je netwerk moet je continu blijven doen, niet alleen wanneer je een nieuwe opdracht zoekt. Oud werkgevers, studiegenoten, opdrachtgevers of zelfs je teamgenoot op de sportvereniging, ze kunnen allemaal de sleutel zijn tot jouw volgende opdracht. Via een bekende binnenkomen geeft je ook nog eens een voorsprong. Wanneer je goed werk levert en je netwerk in orde is zal je zien dat je zelden lang zonder een opdracht zit.

Jouw netwerk kun je altijd uitbreiden door het bezoeken van (online) evenementen zoals netwerkborrels, recepties, beurzen en congressen.


Online marktplaatsen (let op: Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend)

Eenvoudig op de hoogte blijven van nieuwe opdrachten, jezelf profileren en snel contact met opdrachtgevers en bureaus die zzp’ers zoeken? Bij een goede online marktplaats voor zzp/freelance opdrachten kan dit allemaal. Wij, POOQ.nl, zijn al meer dan 15 jaar de marktplaats voor het vinden van jouw volgende opdracht in HR, mar/com, finance, (project)management, ICT en overige zakelijke dienstverlening. Meer dan 360 opdrachtgevers plaatsen dagelijks nieuwe opdrachten. Per mail ontvang je een bericht zodra er een nieuwe opdracht wordt geplaatst die bij jouw gekozen vakgebied past. Er zijn meer marktplaatsen, zoek er een die bij jouw vak past en het kan zeker geen kwaad je bij meerdere marktplaatsen in te schrijven. 


Social Media

LinkedIN, Twitter en zelfs Facebook kan jou helpen jouw volgende opdracht te vinden. Recruiters gebruiken social media op grote schaal om talent te vinden. Zorg dus voor een goed profiel en bedenk hoe je jezelf op deze platformen presenteert. Word lid van groepen die bij jouw vakgebied passen, deel af en toe wat informatie en reageer op vakgenoten. Zorg dat je zichtbaar bent zonder dit te overdrijven. 


Marketing

Het blijft een “probleem” van veel zzp’ers. Vaak erg goed in het eigen vakgebied maar minder sterk in het presenteren en verkopen van jezelf. Met een paar kleine zaken zorg je ervoor dat jouw profiel net wat beter uit de bus komt en dat je daardoor op gesprek mag komen.

Zorg voor een goed opgemaakt en bijgewerkt LinkedIn profiel. Opleidingen, ervaring, contactgegevens, alles juist en compleet. Een professionele profielfoto is geen overbodige luxe. Er zijn verschillende fotografen die dit voor een schappelijke prijs aanbieden. Deze eenmalige investering is het overwegen zeker waard. 

Een eigen (eenvoudige) website werkt als een online visitekaartje. Je kan er net wat meer op kwijt dan op LinkedIn. In sommige gevallen kan je bijvoorbeeld gemaakt werk laten zien of heb je de ruimte om wat meer in te gaan op jouw kwaliteiten. Zorg dan direct voor een professioneel e-mailadres. De gratis e-mailproviders als Hotmail, Gmail en Yahoo werken prima, het is alleen zakelijker als jij een e-mailadres met eigen domeinnaam hebt. Al voor een paar euro per maand heb je een eigen website + e-mailadres. 

< Terug