Knab Zakelijk haalt meeste klanten weg bij Rabo

Gepubliceerd op 09-10-2015

Online bank Knab ziet relatief veel zakelijke klanten van Rabobank overstappen naar het populaire pakket Knab Zakelijk. In de eerste acht maanden van 2015 maakten al bijna 1.500 zakelijke klanten de overstap. Zo’n 43 procent hiervan bankierde daarvoor bij de Rabobank. 29 procent is afkomstig van de ING en 23 procent van ABN AMRO.

Marcel Kalse, medeoprichter van Knab, durft niet met zekerheid te zeggen waarom het Rabobank gehalte zo hoog is. ‘Enerzijds is Knab Zakelijk aantrekkelijk vanwege de lage kosten, anderzijds laat de hoge NPS (Net Promoter Score) van +21 zien dat de huidige zakelijke klanten erg tevreden zijn bij Knab.’ Het pakket is door Moneyview voor het tweede achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot voordeligste zakelijke betaalrekening. ‘Maar dat zal natuurlijk klanten van iedere bank aanspreken’, aldus Marcel.

Elk jaar maken meer dan honderdduizend mensen in Nederland gebruik van de Overstapservice. Uit onderzoek van GFK is onlangs gebleken dat minder dan 35 procent van de Nederlanders deze service kent. Van dat percentage weet slechts een derde precies hoe het werkt. Doodzonde volgens Marcel: ‘Het wisselen van bank is net zo eenvoudig geworden als het wisselen van energieleverancier. Je hoeft alleen je handtekening te zetten onder het overstapformulier. De bank zorgt voor de rest!’

In het onderzoek van Moneyview, het onafhankelijke benchmarkinstituut, is dit jaar vooral gekeken naar het mkbsegment. Vorig jaar werd juist ingezoomd op zzp’ers, waarbij al bleek dat Knab de voordeligste rekening voor zzp’ers heeft. Nu blijkt dat ook zo te zijn voor het mkbsegment. Wederom haalde Knab als enige bank de maximale score van vijf sterren voor het onderdeel ‘Prijs’ bij zakelijke betaalrekeningen. ‘Knab scoort vooral goed door de pakketbundel, waarin veel standaard betalingsverkeer is opgenomen en tot duizend betaaltransacties per jaar gratis zijn. De klant betaalt hiervoor een vast bedrag van vijf euro per maand. Hierdoor komen kosten voor zaken, zoals de bankpas, internetbankieren of standaard betalingsverkeer (zoals transactiekosten) voor een groot deel te vervallen’, aldus Moneyview.

Knab is opgericht in 2012 en heeft inmiddels meer dan 60 duizend klanten en ongeveer honderd medewerkers. De online bank zag juist mogelijkheden toen het sentiment rondom de bancaire wereld negatief was. Door de klant centraal te stellen en de communicatie zo transparant mogelijk te houden, wil Knab bankieren weer als een service brengen naar de klant. Knab opereert volledig online en heeft geen filialen. In plaats daarvan kunnen klanten van acht uur ‘s ochtends tot tien uur ‘s avonds met hun vragen terecht bij de Servicedesk, zowel telefonisch als online. Knab wil dat mensen weer zélf grip hebben op hun geld en inzicht krijgen in hun financiële toekomst. De online bank wijst klanten proactief op financieel voordeel, ook wanneer dat bij een andere bank dan Knab is. Met gebruik van innovatieve technologieën en slimme digitale tools stelt de online bank klanten in staat meer uit hun geld te halen. Knab is onderdeel van Aegon Bank N.V.

< Terug