POOQ Weblog

MoneyMonk eerste boekhoudprogramma in Nederland met een PSD2-vergunning!

Gepubliceerd op 2 augustus 2019



MoneyMonk is de eerste leverancier van boekhoudsoftware die van De Nederlandsche Bank (DNB) een PSD2-vergunning heeft gekregen als Betaaldienstverlener.


In Nederland is DNB belast met de taak voor het toezicht op en het uitgeven van vergunningen aan Third Party Providers (TPP’s) onder PSD2. Voor toekenning van een vergunning worden strikte eisen gesteld.


MoneyMonk is in 2018 begonnen met de voorbereidingen voor de vergunningaanvraag en heeft zich laten bijstaan door specialisten van Enigma Consulting.


Het aanbieden van software waarmee geconsolideerde rekeninginformatie getoond wordt, is met de nieuwe PSD2-wetgeving een dienst geworden die onder het toezicht van DNB staat. Er geldt een vergunningplicht voor leveranciers die software aanbieden waarbij rekening- en transactieinformatie wordt verwerkt, zoals boekhoudprogramma’s en huishoudboekjes.


Jasper Horstink (CEO) van MoneyMonk


Wij zijn enorm blij dat wij als eerste boekhoudprogramma in Nederland de vergunning toegekend hebben gekregen door DNB. De vergunning stelt ons in staat om onze klanten nog beter te kunnen helpen. Zo hebben ze een actueler beeld van hun financiële situatie en kunnen ze nog meer tijd besparen op hun administratie.


We zagen al vrij snel in dat de invoering van PSD2 voor ons een erg belangrijk thema zou gaan worden in 2019. Daarom hebben we in 2018 volop geïnvesteerd in de voorbereiding op het verkrijgen van de vergunning.


Onze speciale dank gaat uit naar Bas van Haag voor zijn begeleiding namens DNB en Paul Jans en Geert Blom van Enigma Consulting.


Voordelen van PSD2 voor de ondernemer


Met de invoering van PSD2 kunnen vergunninghoudende TPP’s met behulp van API’s rekeninginformatie ophalen bij banken. Het ophalen van deze informatie mag alleen nadat de klant daar toestemming voor heeft verleend. Zo kan de klant zelf bepalen met welke TPP’s de rekeninginformatie wordt gedeeld.


API’s maken het mogelijk om geautomatiseerd informatie uit te wisselen tussen de computersystemen van de banken en de TPP’s. Op die manier kan de rekening- en transactie informatie van de klant geautomatiseerd ingelezen worden in de administratie van de ondernemer.


De ondernemer bespaart zo tijd, omdat de gegevens niet meer handmatig uitgewisseld hoeven te worden. Ook ontstaat er zo een actueel beeld van de financiële situatie van de ondernemer. Dit stelt de ondernemer in staat om betere financiële beslissingen te nemen.


Wiste je dat via POOQ de eerste 12 maanden 25% korting krijgt bij MoneyMonk en je mag het eerst 30 dagen gratis uitproberen. Meer Informatie

Geplaatst in Nieuws

POOQ bestaat 10 jaar!

Gepubliceerd op 12 juni 2019


Een mijlpaal is bereikt, vandaag precies 10 jaar geleden schreef de eerste zzp’er zich in bij POOQ. In 2009 gingen we vol energie aan de slag, maar gemakkelijk was het begin niet. Want waarom zou een bedrijf opdrachten op een website plaatsen zonder dat er ook maar één zzp’er ingeschreven stond? En zonder opdrachten zou er geen zzp’er zijn die bij ons een account aan wilde maken. Gelukkig waren er een aantal opdrachtgevers die vertrouwen hadden in onze plannen en hun opdrachten op onze site plaatsten. De zzp’ers volgden daarna vanzelf. Het was een spannende periode; bij iedere nieuwe zzp’er gingen de high fives door het kleine kantoor! Op het moment dat het aantal zzp’ers hard begon te groeien kwamen er ook steeds meer nieuwe opdrachtgevers bij. Nu, 10 jaar later, groeien we ieder jaar harder dan het jaar daarvoor. Er zijn inmiddels meer dan 75.000 opdrachten geplaatst en meer dan 25.000 zzp’ers hebben zich bij ons ingeschreven. Omzet is belangrijk, maar het mooiste is toch dat we regelmatig een berichtje ontvangen van een zzp’er die blij is met POOQ. Daar doen we het voor! Ook de komende jaren blijven we ons best doen om iedere zzp’er een mooie opdracht en opdrachtgevers geschikte zzp’ers te bezorgen. Dank aan alle zzp’ers, partners, opdrachtgevers en iedereen die heeft bijgedragen aan het succes van POOQ, op naar de volgende 10 jaar!


Geplaatst in Nieuws

Moeten we zzpers verplicht verzekeren?

Gepubliceerd op 19 april 2019


Het hangt al jaren in de lucht en het lijkt er nu toch van te komen, de verplichte verzekering tegen arbeidsongeschiktheid. De linkse oppositiepartijen hebben deze wens al langer maar nu lijkt ook de coalitie over de brug te komen. Is dit de volgende stap naar minder vrijheid voor zzp’ers?



Uit cijfers zou blijken dat 80% van de zzp’ers niet spaart voor een pensioen en niet is verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Dat klinkt misschien heel ernstig maar is dat het ook? Wellicht sluit deze 80% niet via de bekende wegen pensioen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen af, dit betekent alleen niet dat er geen financieel vangnet is. In het geval van tweeverdieners kan er bijvoorbeeld prima rekening mee worden gehouden dat bij arbeidsongeschiktheid het inkomen van de partner voldoende is. Om na je 65 plezierig te kunnen leven zijn er naast het bekende pensioen tal van mogelijkheden. Beleggen, sparen, huis afbetalen, een partner met een goed pensioen, om er maar enkele te noemen. Het idee geven dat 80% van de zzp’ers een tikkende tijdbom is is wat ons betreft overdreven. Zijn er dan helemaal geen problemen? Natuurlijk wel, er is een groep zzp’ers die werkt tegen een (te) laag tarief een geen ruimte heeft om reserves op te bouwen. Voor die groep moet een oplossing komen. Zadel het deel dat prima voor zichzelf kan zorgen alleen niet op met (nog meer) verplichtingen.  Zzp’ers in hun keuzevrijheid beperken en met verplichte kosten opzadelen is een stap terug in de tijd. Daarnaast zorgen de nieuwe plannen ook voor meer administratieve rompslomp bij opdrachtgevers. Dit kan ertoe leiden dat het inhuren van zzp’ers minder aantrekkelijk wordt. Enige pluspunt in de plannen is dat er voor zzp’ers met een uurtarief van € 75,- of meer straks een 'opt-out' komt. Hun opdrachtgevers hoeven dan geen loonbelasting en verzekeringen te betalen.



Geplaatst in Nieuws

Rechtbank: Burgerservicenummer moet uit btw nummer

Gepubliceerd op 1 april 2019


Nog meer goed nieuws op privacy gebied voor zzp’ers. Nadat de Kamer van Koophandel op zijn vingers werd getikt door de Autoriteit Persoonsgegevens is het nu de beurt aan de belastingdienst. Waar de KvK moet stoppen met het verstrekken van naw-gegevens aan partijen voor reclamedoeleinden moet de belastingdienst er voor zorgen dat het burgerservicenummer verdwijnt uit het btw-nummer.



Eind vorig jaar gaf de Autoriteit Persoonsgegevens al aan dat de aanwezigheid van het bsn in btw-nummers van zzp’ers in strijd is met de wet. Nu ligt er naast dit oordeel ook een gerechtelijke uitspraak wat handhaving eenvoudiger maakt. Per 1-1-2020 moeten er nieuwe btw-nummers worden verstrekt waar het bsn niet meer in staat. Isabelle Wárlám is de dappere juriste die in 2016 een zaak begon tegen de Belastingdienst/Financiën en met succes.  


Het is de overheid zelf die aangeeft dat het bsn privé is en alleen nodig is voor contact tussen overheid en burger en bij enkele organisaties als dit in de wet beschreven staat. Het burgerservicenummer is een bijzonder persoonsgegeven. Hiervoor gelden extra strenge regels omdat het  privacyrisico's met zich mee brengt. Het is dan ook uiterst merkwaardig dat een zzp’er zijn bsn naar iedere klant mee moet sturen. Het is immers onderdeel van je btw-nummer en dat moet op iedere factuur staan. Zzp’ers proberen er al jaren wat tegen te doen. Door de zaak van Isabelle en het eerdere oordeel van de Autoriteit Persoonsgegevens lijkt het er dan toch van te komen.

Geplaatst in Nieuws

Stopt het gespam van zzpers dan eindelijk?

Gepubliceerd op 13 maart 2019


Bijna iedere zzp’er heeft er last van. Telefoontjes van een telefoonaanbieder of een energiemaatschappij met een “schitterende aanbieding” die precies tijdens etenstijd langs de deur komt. De grote boosdoener? De Kamer van Koophandel, die verdient namelijk bakken met geld aan het verkopen van de adresgegevens van zzp’ers aan direct marketing bedrijven. Per 1 juli moet dit voorbij zijn.


De verkoop van adresgegevens voldoet niet aan de privacywet en de Kamer van Koophandel moet dus stoppen met de verkoop van deze gegevens. Erg welwillend was de Kamer van Koophandel niet om te stoppen met de verkoop van adresgegevens. Vooral voor zzp’ers een groot probleem omdat het in veel gevallen om het woonadres gaat. Vorig jaar nog liet de Kamer van Koophandel weten het niet helemaal eens te zijn met alle ophef die al jaren speelt. Dit naar aanleiding van vragen van de NOS. De Autoriteit Persoonsgegevens was er voor nodig om de Kamer van Koophandel tot inkeer te laten komen. 
 
Juichen we te vroeg?
Bij POOQ zijn we op zijn zachtst gezegd nooit fan geweest van de Kamer van Koophandel. In 2015 deden we nog een groot onderzoek onder onze leden en ook die waren over het algemeen geen fan. Ook nu zijn we sceptisch, in de verklaring van de Kamer van Koophandel staat immers geen enkele garantie. Gezien de hoeveelheid geld die verdiend wordt met de verkoop van adressenbestanden vragen wij ons dan ook af of het echt stopt. We zijn hierin niet de enige. Zzp-expert Pierre Spaninks noemt het hele verhaal een wassen neus.    

Geplaatst in Nieuws

Betaal niet teveel belasting: 10 eindejaarstips en meer.

Gepubliceerd op 19 december 2018



Het einde van 2018 is in zicht en bij POOQ hopen wij dat je een succesvol jaar hebt gehad. Om 2018 goed af te sluiten en 2019 goed te beginnen hebben wij samen met onze partner MoneyMonk enkele handige tips die jou helepen met jouw boekhouding. 
 
Ga voor het juiste boekhoudpakket
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, schaf een goed boekhoudpakket aan. Met een goed boekhoudprogramma wordt jouw boekhouding een fluitje van de cent. Iedereen kan het. Het zorgt voor overzicht en rust en bespaart op de kosten van de boekhouder. MoneyMonk is al jaren favoriet bij POOQ. MoneyMonk richt zich namelijk op dienstverlenende zzp'ers. Van uren- en projectregistratie tot en met een makkelijke btw-aangifte. Speciaal voor leden van POOQ heeft MoneyMonk een aantrekkelijke aanbieding: 12 maanden lang 25% korting. De aanbieding is geldig tot 31-12-2018 Meer Informatie
 
Betaal niet te veel belasting: 10 Tips
Ondernemers laten veel fiscale voordeeltjes liggen. Zonde! Geen enkele ondernemer wil teveel belasting betalen. Bekijk deze 10 handige tips
 
Ebook: Hoe zet je als starter je administratie op
MoneyMonk heeft een heel handig ebook voor startende ondernemers. Hoe zet je als starter je administratie op? Het ebook is gratis te downloaden zonder registratie of e-mailadres :-) Download jouw gratis E-book hier
 
Nieuw btw-tarief van 9%: Hoe moet dat met de administratie
Het kabinet verhoogt per 1 januari 2019 het btw-tarief van 6% naar 9%. Hoe los je dat op in je administratie? Waar moet je op letten en wat zijn de regels? Alles over het nieuwe btw-tarief.

Geplaatst in Nieuws

Slimmer factureren: stel de btw-afdracht uit met de overloop van het kwartaal

Gepubliceerd op 12 juni 2018


Door onze partner MoneyMonk


Een online administratie voor jou als ZZP’er biedt inzicht en overzicht. Voor meer rust over de boekhouding, waardoor je gebruik kunt maken van slimme tips. Bijvoorbeeld om de btw-afdracht tot 3 maanden uit te stellen. Prettig met het oog op het werkkapitaal, omdat je de btw die je nog van een klant moet ontvangen dan niet hoeft voor te financieren.



We deelden eerder al eens 12 tips voor de btw-aangifte, waarmee je eenvoudig 13 fouten in de online administratie kunt voorkomen. Met name als ZZP’er heb je een aantal mogelijkheden om het jezelf een stuk gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld door slim te factureren, met het oog op de datum die je daarvoor kiest.


Wettelijke grens: op de 15e van de volgende maand


Allereerst even de wettelijke kaders, zodat je daar met de online administratie netjes binnenblijft. Je moet uiterlijk op de 15e van de maand factureren, volgend op de maand waarin je de goederen of diensten hebt geleverd. Laten we er in dit voorbeeld vanuit gaan dat je op 20 september diensten levert, die je aan de opdrachtgever gaat factureren.


Je kunt er dan voor kiezen om dat op 30 september te factureren. Je moet de btw-aangifte dan uiterlijk 31 oktober doen (mits je aangifte doet per kwartaal). Je had echter tot 15 oktober de tijd gehad om de factuur te sturen. En had je daar simpelweg één dag mee gewacht tot 1 oktober? Dan had de factuur in het 4e kwartaal gevallen, waardoor je daarvoor uiterlijk 31 januari van het volgende jaar de btw-aangifte dient te doen. Dat betekent dat je 3 maanden extra de tijd hebt om de factuur te innen, zodat je de btw niet hoeft voor te financieren.


Btw-afdracht maximaal 3 maanden uitstellen


Je kunt de btw-afdracht maximaal 3 maanden uitstellen, door slim te factureren vanuit de online administratie. Houd hier vooral rekening mee op de grenzen tussen de verschillende kwartalen. Het is soms de moeite waard om een factuur net over de grens het volgende kwartaal in te tillen. Je voorkomt daarmee dat je de btw al wel af dient te dragen, terwijl je de factuur (en ook de btw) aan de andere kant mogelijk nog niet ontvangen hebt.


Slimmer en sneller factureren met MoneyMonk


En benieuwd hoe andere ZZP’ers ervoor zorgen dat ze slimmer kunnen factureren en gebruik kunnen maken van deze handige tips? Zij maken gebruik van MoneyMonk voor hun online administratie. Dat biedt rust, inzicht en overzicht. Vanuit die rust kun je op zoek gaan naar handige tips om hier slimmer mee om te gaan. De software neemt veel stress over de boekhouding of administratie weg, zodat je daar veel gemakkelijker goed mee om kunt gaan.


Als lid van POOQ ontvang je ook nog eens 25% korting en kun je het eerst, zonder ergens aan vast te zitten, 30 dagen gratis uitproberen. Klik hier voor meer informatie, 25% korting & gratis uitproberen.

Geplaatst in Nieuws

De belastingaangifte, Tips & Tricks

Gepubliceerd op 27 maart 2018



De belastingaangifte, we kunnen er weer mee aan de slag. Wellicht zijn enkele van jullie al zo ijverig geweest dat het al gedaan is maar voor de meeste zzp’ers zal het nog op de agenda staan. Doet de boekhouder het voor je, dan is het natuurlijk geen grote zorg. Ga je er zelf mee aan de slag, wat prima te doen is, dan hebben wij enkele tips & tricks.



 
Automatiseer je boekhouding
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, geef een paar euro per maand uit aan een goed boekhoudprogramma. Het maakt alles zoveel makkelijker en overzichtelijker en een dure boekhouder is in veel gevallen niet meer nodig. Bij POOQ zijn we fan van MoneyMonk maar er zijn ook tal van andere fijne programma’s. Een goed boekhoudprogramma bespaart je tijd, en dus geld, en zorgen. Voor 2017 komt deze tipt te laat maar laat 2018 dan een stuk eenvoudiger zijn.
 
Zorg dat je op tijd bent
Je aangifte moet voor 1 mei binnen zijn dan heb je voor 1 juli antwoord. Je kan natuurlijk uitstel aanvragen maar wat veel mensen niet weten is dat je vanaf 1 juli belastingrente gaat betalen. Dit kan tot 19 weken zijn nadat de belastingdienst jouw aanslag heeft ontvangen. Krijg je geld terug van de belasting dan ontvang je geen rente, helaas.
 
Registreer je uren
Om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek van € 7280,- moet je minimaal 1225 uur aan de onderneming hebben gewerkt. Dit moet je ook aan kunnen tonen. Ook voor de startersaftrek moet je minimaal 1225 uur per kalenderjaar aan de onderneming besteden.
 
Registreer je kilometers
Veel zzp’ers vergeten de kilometers, die ze met de privéauto voor de onderneming rijden, te registreren. Zonde want deze deze ritten zijn aftrekbaar voor € 0,19 cent per zakelijke kilometer. Maar wat extra mooi is, dit geldt ook voor kilometers die gereden worden met de brommer of de fiets.  
Geen zin om al die kilometers zelf bij te houden in de auto? Kijk dan eens naar onze partner RouteVision
 
Controleer of je in aanmerking komt voor investeringsaftrek
Heb je in 2017 (flink) geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen zoals een computer of gereedschap? Dan kan het zijn dat je in aanmerking komt voor investeringsaftrek.
Er zijn 3 soorten investeringsaftrek:
kleinschaligheidsinvesteringsaftrek
energie-investeringsaftrek
milieu-investeringsaftrek
Kijk op de site van de belastingdienst of je in aanmerking komt voor een van de drie.
 
Vergeet geen aftrekposten!
Ze worden nog steeds vergeten, aftrekposten. Zonde want makkelijker kun je ze niet verdienen. De meest bekende zetten we graag nogmaals voor jullie op een rij.
 
Kilometers, zoals hier boven al genoemd
Opleidingskosten, de opleiding moet wel iets toevoegen aan het beroep dat je uitoefent.Horeca, zo lang het doel van je horecabezoek te maken heeft met je onderneming kun je deze kosten voor 80% aftrekken. Internet en (mobiele) telefonie, ook deze kosten kun je aftrekken. Je moet zelf een schatting maken welk percentage van het verbruik zakelijk is. Succes! 

Geplaatst in Nieuws

Steeds minder 'echte' ZZP opdrachten

Gepubliceerd op 18 september 2017


Het blijft rommelen rond de wet DBA. Er zou niet gehandhaafd worden tot 1 juli 2018, uit een memo van de belastingdienst zou blijken dat er toch strenger gecontroleerd zou worden en afgelopen vrijdag verklaarde staatssecretaris Eric Wiebes dat bedrijven en zzp’ers zich echt geen zorgen hoeven te maken zolang ze niet kwaadwillend zijn.



Eind goed al goed zou je denken. Helaas, die vlieger gaat voor veel zzp’ers en opdrachtgevers niet op. Al sinds de invoering van de wet DBA is er veel onduidelijkheid en zijn zowel bedrijven als zzp’ers angstig voor naheffingen. Wanneer immers achteraf blijkt dat een zzp’er toch als werknemer wordt gezien moeten bedrijven alsnog werkgeverslasten betalen en zzp’ers komen in de knoop met hun zelfstandige en/of startersaftrek. Ook al drukt Wiebes ons nu op het hart dat het zo vaart niet zal lopen als je te goeder trouw handelt, de schade is voor een deel al aangericht.
 
We beginnen moet goed nieuws. Vanwege de aantrekkende economie zien we een groeiend aantal opdrachten voor zzp’ers op www.pooq.nl. Helaas zien we door alle commotie rond de wet DBA wel een verandering waar veel zzp’ers niet gelukkig van worden. Doordat veel opdrachtgevers het risico op naheffingen willen voorkomen kunnen opdrachten steeds vaker alleen vervuld worden via een detacherings, tijdelijk dienstverband of payroll constructie. Voor de komst van de wet DBA was dit slechts een klein percentage van alle opdrachten maar dit aandeel groeit. Voor zzp’ers een nadelige trend omdat je fiscaal gezien geen zzp’er meer bent als je via een van deze constructies aan een opdracht werkt. Dit kan betekenen dat je als zzp’er in de knoop komt met je urencriterium en daardoor geen recht meer hebt op je zelfstandigen en/of startersaftrek.
Saillant detail is dat we vooral bij opdrachten van de overheid steeds vaker lezen: “Alleen op basis van detachering” of “Zzp'ers moeten bereid zijn een tijdelijk dienstverband aan te gaan voor de duur van de opdracht”. Bij de overheid moeten ze dus weten dat de wet DBA voor schade zorgt bij zzp’ers.  

Geplaatst in Nieuws

Een Spaar BV iets voor jou?

Gepubliceerd op 28 augustus 2017



Dat de spaarrente op dit moment ongekend laag is, zal geen spaarder zijn ontgaan. Maar dat ook de tarieven in box 3 sinds 1 januari 2017 zijn gewijzigd wordt nog wel eens door spaarders over het hoofd gezien. Grote spaarders moeten nu mogelijk meer belasting betalen dan dat er rendement op het spaargeld in box 3 wordt gehaald. Een spaar BV kan een stuk aantrekkelijker zijn.
Je leest er alles over in dit nieuwe artikel bij ons zusje ZZPBusinessCard
 
ZZPBusinessCard is de plek voor iedere zzp’er en kleine ondernemer om mooie aanbiedingen, diensten en meer te vinden die van pas komen binnen jouw onderneming. +
Incasso Srevice
ZZP Helpdesk
Pensioen Helpdesk
Payroll Helpdesk
Factoring Helpdesk
Tientallen downloads
en meer
 
Meld je eenvoudig aan en gebruik de kortingscode "welkom" om jouw account GRATIS te activeren.
ZZPBusinessCard

Geplaatst in Nieuws


Partners

Via de onderstaande POOQ partners bieden we vele voordelen


Wat ZZP’ers over ons zeggen