Ik ben dan wel de initiatiefnemer van POOQ. Het is voor mij een nevenactiviteit en ik werk dus primair ook als freelancer net als jullie.
Nu zit ik met een klein dilemma; ik heb een project voor ruim 15 maanden, fulltime. Volgens de richtlijnen van het VAR heb ik nu een probleem want ik moet meerdere opdrachtgevers hebben per jaar. Drie om precies te zijn.
Hoe coulant zal de Belastingdienst zijn in deze situatie. Ze accepteren waarschijnlijk niet mijn enige opdrachtgever, dat is duidelijk. Kan ik via (twee bevriende relaties) 2x een inimini project aannemen van bv 1 dag elk?
Theoretisch heb ik dan 3 opdrachtgevers gehad, toch? Of stellen ze aan deze inimini projecten ook voorwaarden?
Hallo Elmar,
Van mijn belastingadviseur heb ik eerder dit jaar begrepen dat de belastingsdienst daar nu coulanter mee omgaat dan vroeger. Van belang is wel dat je bij de aanvraag van je VAR ook realistisch (voor zover mogelijk) aangeeft hoeveel opdrachtgevers je verwacht. Als je bijvoorbeeld nu net een fulltime opdracht hebt aangenomen (november 2009) en die duurt minimaal 1 jaar, dan moet je geen VAR aanvragen voor 8 opdrachten wat dat zal wsl niet reëel zijn. De relatie met de BD moet meer een relatie worden obv wederzijds vertrouwen.
Vooralnsog zou ik er in de huidige economie sowieso niet mee zitten, dit is prima uit te leggen nu ;-)
Groet,
Martijn
Beste Elmar,
Allereerst bedankt voor deze mooie website. Het beste advies dat ik je kan geven is om direct de confrontatie met de belastingdienst aan te gaan. Vraag hen schriftelijk om 'een principe uitspraak' in een brief waarin je jouw situatie nauwkeurig beschrijft. Met alle respect voor Martijn, enkel de belastingdienst kan jou geruststellen. Beter nu problemen voorkomen dan later spijt hebben en op de dure blaren moeten zitten. Je kunt de BD bellen om te vragen aan wie je de brief moet richten. Ook ik kan mij niet voorstellen dat de belastingdienst jou niet toestaat deze opdracht als freelancer te vervullen, maar ik ben de belastingdienst niet.
Succes!
Vrgr. Peter
Duizenden ZZP'ers binnen handbereik! Zelf werven, selecteren en matchen met een beetje hulp van POOQ. Kosteloos. Geen kleine lettertjes.
24-01 Twee derde van de zzp'ers niet goed...
23-01 Flexibilisering arbeidsmarkt lijkt door te...
04-01 Nieuwe studiodagen voor een professionele...
23-11 33% zzp'ers verhoogt tarief in 2012
19-10 Samenwerking EasyStaff BV en Pooq
17-10 Payrollen geen schijn, maar heldere...